Akár értekezletet, csapatot vagy céget irányítasz, a kommunikációs készséged megkülönböztethet vezetőként.
A kommunikáció messze túlmutat a választékos szavak használatán, magában foglalja a közönség megértését, az aktív hallgatást és az emberekkel való együttérzést. Ehhez magabiztos fellépésre, a testbeszéd irányítására és sok intuícióra is szükség van, de a szóhasználat egyértelműen kritikus fontosságú.
A NEST Communications olyan kommunikációs technikákra készíti fel ügyfeleit, amelyek segítik őket vezetőként hatékonyabban kommunikálni. Íme néhány példa a leghasznosabbak közül:
1. A meggyőzés érdekében kezdjünk a „miért” szóval
Képzeljük el, hogy egy meghatározó döntést prezentálunk a csapatunknak. Ennek egyik módja az, ha egyszerűen közöljük a döntésünket, majd elmagyarázzuk, miért is döntöttünk így. Azonban egy pár másodperc elteltével hallgatóink intuitív megítéléssel hívják fel a figyelmet arra, hogy szerintük ez jó vagy rossz döntés. Amennyiben számukra kedvezőtlen hír érkezik, erősebb érzelem váltódik ki bennük, ami miatt a figyelmük hirtelen saját magukra, belülre korlátozódik, és nem pedig a közlő félre. Így tulajdonképpen sok esetben fel sem fogják a következő mondatokat, ezért nem valószínű, hogy átmegy az döntés utáni üzenetünk. Még ennél is fontosabb, hogy ha nem a tetszésük szerinti a mondandónk, akkor a döntés meghozatalához adott magyarázatok kifogásoknak tűnhetnek.
Az információk sorrendjének megfordítása, azaz a problémák kiterítése, a döntés motivációját jelentő tények elsődleges bemutatása olyan útra tereli a hallgatóinkat, amelyen a kedvezőtlen döntés is egy logikus következtetésnek, racionális választásnak érződik.
2. A szív és az elme megnyerése érdekében mutassunk sebezhetőséget, majd találjunk megoldást
Valószínűleg mindannyian találkoztunk már olyan emberrel, aki azt hitte magáról, minden kérdésre tudja a megfelelő választ. Ezt természetesen felfoghatjuk egy színjátéknak is, ami nem tart sokáig, főleg, ha embereket irányítunk.
Tehát, mit kell tegyünk, amikor a csapatunk a jó irányt keresi?
A sebezhetőség és a vízió varázslatos kombináció. A sebezhetőségünk megmutatása, beismerni, hogy nincs mindenre válaszunk, vagy hogy néha a vezető is tart valamitől, elősegítheti a közelség érzését a csapatban. Hiszen a főnök is emberből van, érez, hibázik, tanul és fejlődik. Ez az egyik legjobb eszköz, hogy közel tudjunk kerülni a csapatunkhoz.
A probléma önmagától nem oldódik meg közben, de a mai korunk hatékony vezetői sokszor a kollégák ötleteire való nyitottságot hozzák fel sikerül egyik példájaként.
3. Hogyan fogalmazzuk meg kéréseinket a kollégák felé?
Nehéz helyzetekben a kollégáknak szóló visszajelzések és kérések megfogalmazása mindenki számára kihívást jelenthet. Az egyik oka, hogy ezek ijesztőek lehetnek, nem tudjuk, hogyan fog reagálni a másik fél.
Hogyan fogalmazzuk meg kéréseinket a kollégák felé?
Az ilyen üzenetnek pozitívnak, konkrétnak és teljesíthetőnek kell lennie.
Fontos, hogy kérésünket pozitív módon mondjuk el, mert egyszerűen nem tudunk valamit „nem csinálni”, csak csinálni tudunk. Például a „ne késs!” helyett használjuk a „kérlek, érj be időben!” megfogalmazást.
Legyen konkrét a kérésünk, minél egyszerűbben mondjuk el, hogy mit is szeretnénk.
Csak olyan feladatot adjunk, ami teljesíthető, s tudunk is benne akár segíteni, hogyan induljon el a kollégánk a megoldás felé.
Ebből a blogbejegyzésből pedig hasznos tanácsokat kaphat, hogyan lehet hatékonyan kommunikálni konfliktushelyzetekben.
Kövesse blogunkat, amelyben rendszeresen jelentkezünk kommunikációval és marketinggel kapcsolatos hasznos tanácsokkal, tippekkel, valamint érdekes hírekkel!